اقتصاد تگزاس

اقتصاد تگزاس چهاردهمین اقتصاد جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی است بطوریکه در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۱,۳۰۸,۱۳۲ میلیارد دلار داشت. در مقایسه، تولید ناخالص داخلی کشور اسپانیا ۱,۳۲۲,۱۱۵ میلیارد دلار بود.

در سال ۲۰۰۸، این ایالت با تولید ناخالص ۱٬۲۲۳٬۵۱۱ میلیارد دلار، رتبه دومین بزرگ‌ترین اقتصاد در میان ایالات آمریکا را (پس از کالیفرنیا در رتبه اول) بدست آورد.

تگزاس مالیاتی بر درآمد از ساکنان خود دریافت نمی‌کند. تگزاس در این زمینه یکی از تنها ۷ ایالت آمریکاست که از ساکنین خود مالیاتی نمی‌گیرد.

تگزاس در میان ۵۰ ایالت آمریکا در رتبهٔ هفتم آمریکا از نظر وضعیت مساعد مالیاتی در سال ۲۰۰۸ قرار داشت. مؤسسه Fraser Institute در گزارشی تحت عنوان «Economic Freedom in North America» تگزاس را از نظر «جو اقتصادی» در رتبهٔ دوم آمریکا در سال ۲۰۰۸ قرار داد. نشریه Chief Executive تگزاس را در سال ۲۰۰۹ در مکان نخست از نظر جو مساعد اقتصادی قرار داد. این موضوع، و نیز سیاست‌های دوستانه برای بازار آزاد در تگزاس باعث گردیده که این ایالت در سال ۲۰۰۶، ۵۶ شرکت از لیست شرکت‌های فورچن 500 و در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، ۵۸ شرکت از این فهرست را در خود جای دهد، که این رقم بیش از سایر ایالات آمریکا بوده‌است.

اما گزارش بانک فدرال رزرو دالاس در سال ۲۰۰۸، نقاط ضعف اقتصاد تگزاس را وضعیت نابسامان بیمه پزشکی، پایین بودن درصد تعداد دانش آموختگان دانشگاهی سطوح پیشرفته، و عدم توسعه کافی سیستم زیربنایی (همانند امکانات سریع حمل و نقلی) دانسته. و در سال ۲۰۰۶، درآمد میانه هر خانوار در تگزاس ۴۴٬۹۲۲ دلار در سال گزارش شد که با مقایسه با رقم مشابه سطح میانگین کشور آمریکا (۴۸٬۴۵۱ دلار در سال) میزان کمتری است. ۱۶٫۹٪ تگزاسیان در زیر خط فقر (بر طبق تعریف دولت فدرال) زندگی می‌کنند، در حالیکه این رقم برای آمریکا در مجموع ۱۳٫۳٪ است.

با این حال، خرج زندگی نسبتا پایین و وضعیت مساعد اقتصادی ایالت در سال‌های اخیر باعث گردید که تگزاس در سال ۲۰۰۸ کماکان در مقایسه با دیگر ایالات آمریکا در وضعیت نسبتا بهتری قرار داشته باشد، بطوریکه در حالیکه سه چهارم ایالات آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۰ با کسری بودجه مواجه هستند. تگزاس از نادر ایالاتی بود که سال ۲۰۰۹ را با مازاد بودجه (۱۱ میلیارد دلار) آغار گردانید. با اینحال انتظار می‌رود که تگزاس نهایتاً همانند دیگر ایالات، تحت تأثیر رکود اقتصاد کشوری قرار گیرد. اینکه تگزاس چگونه با مشکلات رکود اقتصاد آمریکا روبرو گشته و از این چالش با شکست یا پیروزی خارج شود بستگی به عواملی چون تصمیمات و سیاست‌های دولت تگزاس در سال‌های آتی خواهد داشت.

 منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF_%D8%AA%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.